Eigenaarschap
Het kind staat veel meer centraal in het onderwijs van tegenwoordig. Kinderen die extra begeleiding of instructie nodig hebben, krijgen dit. Maar ook leerlingen die meer uitdaging aan kunnen, proberen we het juiste aanbod te geven.
We vinden het hierbij belangrijk dat kinderen weten en vooral ook begrijpen waarom ze leren. Wij zorgen ervoor dat leerlingen weten waar ze goed in zijn, maar juist ook waar ze nog extra steun nodig hebben. Dit is misschien lastig te begrijpen vandaar dat we dit met een voorbeeld verduidelijken.
Een voorbeeld van eigenaarschap is de manier hoe wij ons rekenonderwijs aanbieden. Voorafgaande aan een nieuw hoofdstuk krijgen de leerlingen een starttoets met de onderdelen die ze in het komende hoofdstuk gaan leren. De toets wordt door de leerkracht nagekeken maar niet beoordeeld. De leerling ontvangt de toets terug en vult een overzichtsformulier in, zodat de leerling in een overzicht ziet welke onderdelen hij/zij beheerst en welke nog niet helemaal. Dit formulier wordt samen met de weektaak in een eigen mapje bewaard.
Iedere rekenles start de leerkracht met vertellen wat het lesdoel is en om welke opgaven het uit de oefentoets gaat. De leerling kan via het overzicht bepalen of hij/zij mee wil doen met de instructie of al zelfstandig aan het werk gaat. Hierbij is het niet zo dat leerlingen helemaal losgelaten worden. De leerkracht zorgt ervoor dat iedere leerling die aandacht en begeleiding krijgt die het kind nodig heeft. Kiest een leerling er bijvoorbeeld voor om niet met een instructie mee te doen maar deelt de leerkracht deze mening niet, praat de leerkracht hierover met de leerling. Het hoofddoel is niet voor niets de leerling leren eigenaar te maken van het leer- en ontwikkelproces!
Door het gebruik van Snappet in de groepen 4 tot en met 8, is het mogelijk om de leerdoelen specifiek voor een leerling af te stellen. Het kind werkt zo aan het eigen leerpakket, de eigen doelen. De leerkracht gaat regelmatig met de leerling in gesprek om te bespreken hoe het met de leerdoelen gaat en waar de komende periode aan gewerkt zal gaan worden. Op deze manier wordt de leerling bewust van zijn of haar ontwikkeling en wordt eigenaar van het eigen leer- en ontwikkelingsproces.
Welke taken heb ik nog niet helemaal klaar?